Cât valorează un “DA”?

systems-thinking

E cunoscut faptul că oamenii au mai mereu nevoie de confirmări din partea celorlalţi. Fie că vorbim de mici decizii de rutină zilnică ori de alegeri de o importanţă covârşitoare, aprobarea celor din apropierea noastră se impune ca o reală necesitate. Oamenii simt acut dorinţa de a primi consimţământul altora, de a li se spune sus şi tare că ceea ce fac este frumos, este bine şi corect. Cu alte cuvinte, au nevoie să audă acel ”DA” ce nu face altceva decât să aducă un plus de încredere celui ce îl solicită.

Când însă, aceste “DA”-uri nu vin în răspunsuri directe, le căutăm în acţiunile şi comportamentele celor din jurul nostru, pe care le luăm drept puncte de referinţă. E vorba, de fapt, de nevoia de validare socială, pe care încercăm să o obţinem ori de câte ori ne aflăm într-o situaţie dilematică, de orice natură ar fi ea.

Devenită principiu facilitator al complianţei, validarea socială poate fi tradusă prin tendinţa noastră, a oamenilor, de a cataloga ca fiind corect, ceea ce alţii consideră a fi aşa. Neîncrederea, lipsa siguranţei în ceea ce priveşte capacitatea noastră decizională, constituie principalul motiv pentru care, de multe ori, acceptăm să urmăm calea altora. Astfel, ne retragem pe margine şi fără a trezi suspiciuni, analizăm cu atenţie ceea ce fac ceilalţi, în speranţa că acel ” DA” nu va întârzia să apară.

Şi când spun ceilalţi, mă refer, în speţă, la oamenii foarte apropiaţi nouă, la cei cu care ne identificăm pe linia valorilor şi atitudinilor. La cei pe care îi vedem ca fiind similiari nouă, ceea ce duce la o adoptare mai uşoară a unui răspuns ce nu ne aparţine, dar care devine automat o confirmare a ceea ce este bine sau nu.

Despre cât valorează un “DA”, ştiu şi publicitarii pentru care validarea socială capată valenţele unui nemaipomenit instrument de persuasiune. Astfel că, făcând apel la similaritate, aceştea reuşesc să trezească publicului ţintă, impulsul de a răspunde acelui call to action. Dorinţa de a alege, de a cumpăra anumite produse doar prin prisma faptului că le folosesc şi cei cu care ne asemănăm.

Aşadar, un “DA” poate înseamna mai mult decât îţi imaginezi. Îmbrăcând forme dintre cele mai diverse, un “DA” poate fi pe cât de simplu, pe atât de valoros dacă este folosit în scopul atingerii unor obiective cu adevărat importante.

Advertisements

4 thoughts on “Cât valorează un “DA”?

  1. Ioana says:

    Sunt întru totul de acord cu tine când spui că fiecare ”DA” de genul acesta contează mult pentru noi, dar cred că nu ar trebui să-i dăm atâta importanță. O zi eu, care mă pot declara cu mâna pe inimă depententă de aprobarea celorlalți. Lucrez la asta. Ideea e că fiecare dintre noi suntem speciali, deosebiți, diferiți și e important să facem lucrurile așa cum simțim și cum credem, și cum ceilalți poate că nu le înțeleg în profunzime, prin urmare nu ne-ar da acel ”DA” mult așteptat,iar acest lucru nu ar trebui să ne afecteze.. atât de mult. Important e să fim noi, autentici și credincioși nouă.
    Aseară, la Seara psiholgului, Gabi Zboiu zicea că fiecare ”DA” pentru ceva înseamnă un ”NU” pentru altceva. DA și NU merg mână în mână. Nu se poate altfel…

    PS: Titlul m-a dus la început cu gândul la cererea în căsătorie. Chiar așteptam să citesc ceva despre acel ”DA”! Poate altădată.. 😀

    • Roxana Balan says:

      Tare rau imi pare ca nu am putut fi prezenta si eu la Seara psihologului practician. Chiar imi doream, dar nah…study first;)) Acel “DA”… cu siguranta altadata;))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s