Copywriting. Secrete de “culise”

9321334-copywriting-word-in-vintage-wood-letterpress-printing-blocks-isolated-on-whiteAm început să scriu pentru prima dată în clasele primare. Şi am tot scris de atunci. Şi asta fără să ştiu că, într-o bună zi, cuvintele mele stângace şi timide se vor modela, vor căpăta un fel de puteri supranaturale, ajungând să vândă altora idei, trăiri, promisiuni şi poveşti cât se poate de reale. Parcă sună cunoscut, aşa-i?

Da, aţi ghicit! De copywriting vorbesc. Acea activitate despre care se spune că “include toate mijloacele de comunicare scrisă, pentru a vinde şi promova produse şi servicii atât clienţilor, cât şi prospecţilor/clienţilor potenţiali” şi pe care eu obişnuiesc să o definesc în termeni ceva mai plastici, e drept, ca fiind o modalitate numai bună  prin care minţile creţe abuzează constant, dar cu mult cap de emoţii şi cuvinte, în scop strict comercial, fără a leza orgolii, ci doar buzunare. Ale consumatorilor, evident.

Să te declari expert într-un astfel de domeniu care nu face decât să îţi lanseze mereu noi provocări, mi se cam naiv şi uşor periculos. Dar am răbdare şi ambiţie cât să absorb tot ce-i mai bun şi util. Iar după câteva cărţi citite, site-uri de specialitate răsfoite cu sârg şi carneţele ce îngrămădesc o mulţime de tips&tricks-uri scrise şi asumate, îndrăznesc să înşir o parte dintre aspectele de care orice copywriter trebuie să ţină seama înainte de a trece la realizarea conţinutului propriu-zis.

1. Cui te adresezi? A scrie înainte de a-ţi cunoaşte target-ul e aproape acelaşi lucru cu a vorbi la telefon fără a şti cine se află la celălalt capăt al firului. Corect? Dacă vrei ca brandul tău să fie văzut, dorit şi luat acasă, indicat ar fi să afli care-ţi este publicul, care-i sunt gusturile, aspiraţiile şi comportamentul de consum. Poţi face asta apelând la clasicele studii de piaţă sau, mai bine, dă o raită prin magazine şi schimbă o vorbă cu un client sau doi. Observă, analizează şi trage concluzii!

2. Ştii ce vinzi? Pe cât de plictisoare şi enervantă poate fi documentarea, pe atât de salvatoare poate fi. Aşa cum orice agent de vânzare cunoaşte şi cel mai mic detaliu despre produsul său, şi un copywriter trebuie să ştie despre ce scrie. Aşadar, citeşte, întreabă sau, de ce nu, experimentează. Şi n-ar fi rău dacă ai arunca un ochi şi în „ograda vecinului”, adică a concurenţei. Ajută mult!

3. Cum stai cu empatia? Sper că bine. Asta pentru că un copywriter priceput e în acelaşi timp un desenator de caractere şi un actor cu juma’ de normă. Un copywriter e intuitiv.  Îmbracă cu uşurinţă “hainele” clientului şi îi ştie fiecare dorinţă, temere şi motivaţie.

4. Back to basic? Ei bine, da. Dacă e ceva care să-i trezească pe oameni din amorţeală, atunci trebuie să fie ceva de genul “pe viaţă şi pe moarte”. Află care sunt nevoile publicului tău, descoperă ce îi intrigă pe oameni şi pentru ce se zbat aşa de mult. În acest sens, o privire la Piramida lui Maslow ţi-ar fi de folos.

5. Zi-mi, original eşti? Atunci când activezi în domeniul copywriting-ului e ca şi cum ai găti în fiecare zi un alt fel de mâncare. Iar dacă în cazul gătitului a împrumuta o reţetă se poate solda cu “mai vreau o porţie”, în cazul unui copy e posibil să te trezeşti cu clienţi care nu vor sta mai mult de 1 minut pe site-ul tău şi vânzări mai spre deloc. Vino cu ”ingrediente” noi. Schimbă-i aroma!

6. Sper că ai un motiv bun! Mai mult sau mai puţin conştient cam asta îşi spun şi prospecţii tăi. Trebuie să recunoaştem că pe actuala piaţa nu există diferenţe semnificative între produse. Poate de preţ doar. Ce-i de făcut, aşadar? Păi soluţia ar fi să-ţi construieşti un brand cu o identitate uşor de comunicat şi un mesaj de impact, care să te poziţioneze în mintea şi geanta clientului. Pe oameni nu ii interesează chiar aşa mult ce vinzi sau cum vinzi, ci mai degrabă motivul pentru care vinzi.

Iar pe final, un supliment de inspiraţie de la Seth Godin. Să ne citim cu bine!

Sursa foto: pinterest.com

Advertisements

2 thoughts on “Copywriting. Secrete de “culise”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s