“Olive kitteridge” – Elizabeth Strout

8af0f3e37253f540fd4d2f4b7f2b6479

După mai multe lecturi, mi s-a închegat în minte ideea că nu există cărţi bune sau proaste, ci cărţi care rezonează sau nu cu tine. Deşi nu m-am regăsit printre rândurile romanului lui Strout, trebuie să recunosc că nu poţi trece cu vederea peste el.

La finalul primei pagini am aşezat concluzia că “Olive Kitteridge” e o carte monotonă, lipsită de substanţă, e drept. Însă decizia de a termina o lectură pe care n-am simţit-o cu toţii porii sufletului, m-a propulsat către convingerea că, uneori, cele mai bune lecţii de viaţă se desprind din experiențele mai puțin fericite sau frumoase.

E imposibil să vorbesc despre această carte fără să o introduc în discuție pe protagonista ei – Olive Kitteridge. Un personaj care, mai ales la început, m-a iritat, m-a revoltat, determinându-mă să-i împovărez umerii cu tot felul de reproșuri și acuzații.

Rigidă, distantă și neiertătoare, Olive Kitteridge nu e unul dintre acele personaje pe care le admir, le laud, pe care mi le doresc prieten ori confident. Dar cu toate acestea, i-am citit povestea cu un soi de masochism, exact ca atunci când urmărești o scenă dintr-un film horror. Chiar dacă te îngrozește sau, în cazul de față, nu prea îți place, continui să o vizionezi printre degetele răsfirate ale mâinii care îți astupă, cică, ochii.

Nu m-au frapat întâmplările din această carte, e drept. Însă relațiile dintre personaje și spectrul interior al acestora din urmă chiar mi-au suscitat interesul. Deși este extrem de populară în comunitatea în care trăiește, Olive Kitteridge are o viață lăuntrică pe care o ascunde de toți ceilalți, inclusiv de membrii familiei sale. Iar acest fapt a trezit în mine gândul că, mai devreme sau mai târziu, cu toții ajungem să interpretăm un anume rol, nutrind speranța că toate “mizeriile”, dezamăgirile și durerile vor rămâne închise în noi ca într-o carapace. Însă uităm că uneori riscăm să fim striviți de greutatea propriilor noastre secrete.

Leave a Reply

