“Eleganţa ariciului” – sau cum să te îndrăgosteşti de la prima pagină citită

dsc_6405

Despre “Eleganţa ariciului” am auzit vorbindu-se în repetate rânduri. Mulţi mi-au prezentat-o în termeni elogioşi, sugerându-mi cu efuziune lecturarea ei. Însă eu, mărturisesc, i-am ignorat de fiecare dată. Şi nu, nu dintr-un exces de vanitate ci pentru că, deseori, cărţile citite cu titlu de romandare s-au dovedit a fi incompatibile cu mine.


Dar cum, uneori, viaţa are modul ei prin care ne împinge să călcăm pacturile făcute cu noi înşine, cu doar câteva săptămâni în urmă mi-am amintit de această carte în timp ce mişunam într-o librărie online. De data aceasta am căutat-o şi am adăugat-o în coşul de cumpărături fără să mai stau pe gânduri. Iar acum, după ce am parcurs-o în întregime, nu am decât cuvinte de laudă la adresa ei.

“Eleganţa ariciului” este, dacă vreţi, precum un vin bun a cărui dulceaţă şi aromă se intensifică pe măsura trecerii anilor. Cu fiecare pagină pe care o citeşti, cartea lui Muriel Barbery capată din ce în ce mai multă savoare, punându-te în ipostaza de a o dezlipi cu dificultate de mâinile tale.

Cred că nu fac abuz de cuvinte mari atunci când spun că “Eleganţa ariciului” e mai mult decât o carte. E un soi de dicţionar explicativ al trăirilor omului şi, totodată, un curs de introducere în identificarea măştilor sub care ne ascundem cu toţii mai devreme sau mai târziu.

Muriel Barbery mi-a făcut cunoştinţă cu două personaje aparent banale, dar de care te îndrăgosteşti de îndată ce pătrunzi în universul lor incredibil. Asemeni lui Nicole Krauss – cea care a scris „Istoria iubirii” – autoarea introduce cititorului pe rând personajele, pentru ca în final să le aducă faţă în faţă şi astfel să ne ajute pe noi să înţelegem că viaţa este precum un puzzle.

Nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Fiecare persoană cu al cărei drum ne intersectăm, fiecare experienţă pe care o trăim e o piesă menită să completeze puzzle-ul şi, eminamente, să (re)configureze sistemul nostru interior.

Sursa foto: silverfysh.wordpress.com

 

Leave a Reply

